Le voyage dans la Lune (1902)

sâmbătă, 23 aprilie 2011 Publicat de Silviu
Călătoria în Lună




Franţa (Star) 14 min, mut, alb negru
Regizor: Georges Melies
Scenariu: George Melies, dupa romanul De la Pământ la Lună de Jules Verne
Imagine: Michaut, Lucien Tainguy
Distribuţie: Victor Andre, Bleuette Bernon, Brunnet, Jeanne d'Alcy, Henri Delannoy, Depierre, Farjaut, Kelm, Georges Melies


Calatoria in Luna ne poarta imediat cu gandul le originile mitice ale cinematografiei ca arta ale carei "reguli" au fost stabilite chear in procesul propriei deveniri. Cu o durata de aproximativ 14 minute, aceasta productie franceza difuzata in 1902 reprezinta o adevarata revolutie in epoca, majoritatea filmelor realizate la inceputul secolului trecut nedepasind doua minute.

Calatoria in Luna reflecta direct personalitatea histronica a producatorului sau, Georges Melies, al carui trecut ca actor de teatru si iluzionist si-a lasat amprenta asupra propriei creatii. Pelicula exeperimenteaza curajos unele dintre cele mai faimoase tehnici cinematografice, precum supraimpresiunile sau inlantuirile pe scara extinsa. In ciuda simplitatii efectelor speciale, filmul este in general considerat primul exemplu de opera de anticipatie, el propunand multe dintre elementele caracteristice genului - o nava spatiala, descoperirea de noi frontiere - si stabilind majoritatea conventiilor acestuia.

Calatoria in Luna debuteaza cu o conferinta stiintifica in cadrul careia profesorul Barbenfouillis (interpretat de insusi Georges Melies) incearca sa-si convinga colegii sa participe la o expeditie de explorare a Lunii. Odata planul acceptat, misiunea este organizata, iar oamenii de stiinta sant trimisi pe Luna cu o nava spatiala. Acesta, asemanatoare unei rachete teleghidate, aselenizeaza chiar pe ochiul astrului, reprezentat ca o fiinta antropomorfa. Ajunsi pe suprafata lunara, oamenii de stiinta ii cunosc la scurt timp pe locuitorii ostili, selenitii, care ii conduc la regele lor. Cand descopera ca o simpla atingere cu o umbrela ii poate face pe inamici sa dispara intr-un nor de fum, francezii reusesc sa evadeze si revin pe Pamant. Cad in ocean si exploreaza abisul, fiind salvati si apoi onorati ca eroi la Paris.

Intr-un sens general, Călătoria pe Lună poate fi privit ca filmul ce stabileste diferenta majora dintre fictiunea si nonfictiunea cinematografica. Intr-o epoca in care cinematograful ilustra preponderent viata cotidiana (precum filmele fratilor Lumiere de la sfrasitul secolului al XIX-lea), Melies a reusit sa ofere un film de fictiune construit doar pentru divertisment. A deschis astfel drumul viitorilor cineasti, exprimandu-si vizual creativitatea intr-o maniera fara precedent la acea vreme.

1000 DE FILME DE VĂZUT ÎNTR-O VIAŢĂ
Etichete:

Trimiteți un comentariu

Ai ceva de zis? Spune!